“Wist je dat de Buur-stichting in zee is gegaan met een professioneel marketing- en PR-bureau? Schitterende borden van de stichting op de gevels, jaloersmakend enthousiaste posts op sociale media en cheesy one-liners… je herkent ze meteen! Ondanks dat hun onderwijs duidelijk slechter is dan bij ons, kiezen toch veel ouders voor hun scholen, gek hè?” 

De afgelopen jaren investeren schoolbesturen steeds meer in marketing en PR. Niet zo gek als je denkt aan het leraren- en schoolleiderstekort en de aanhoudende krimp van leerlingen. Daarbij laten ouders zich in de schoolkeuze steeds minder leiden door andere ouders. Pagina’s op sociale media worden door scholen uit de grond gestampt, logo’s van de scholen van de stichting worden aangepast tot ‘één familie van logo’s’ en verwacht wordt dat iedereen aan de ‘PR-gekte’ meedoet. 

Toch is er veel te doen over het al dan niet inzetten van marketing. Marketing heeft namelijk niks te maken met de core-business van de scholen: kwalitatief goed onderwijs aanbieden. Geld besteden aan iets anders dan onderwijs? Iedereen vindt er wel wat van. Toch zien de meeste besturen er inmiddels wel fiducie in; elk kind is er immers één – ook op de begroting. 

Bij deze daarom vijf kanalen inclusief tips die je in ieder geval gratis kunt inzetten en waarmee je weer bij bent wat PR-basics betreft. Speel in op de kritischer wordende ouders die steeds verder kijken op internet – dus ook verder dan de website of Facebookpagina van de school. Ouders maken steeds vaker gebruik van onderstaande toepassingen. Wellicht is men zich er (nog) niet bewust van, of is er simpelweg de tijd niet voor, maar welke ‘school’ je ook googlet: het is opmerkelijk hoeveel gratis (!) promotie mogelijkheden onbenut blijven:

  1. Scholen op de Kaart. Een van de meest geliefde kanalen voor informatie-inwinning vanuit de overheid voor de generatie ouders van tegenwoordig. Hier kunnen ouders tot in den treure scholen uit de buurt vergelijken op objectieve maatstaven. Naast deze cijfers kun je ook een persoonlijke touch toevoegen d.m.v. tekst en beeld – dus doe dit ook. Leg de resultaten uit die wellicht voor ouders een negatief beeld schetsen van de school of bepaalde ‘prestaties’. Zoek een school die dit goed doet (‘T Prisma in Purmerend is bijvoorbeeld goed op weg) en onderscheid jezelf van de directe concurrenten in de buurt.

  2. LinkedIn. Ook de LinkedIn-profielen van bestuurders, directies en leerkrachten (met name van de kleuters) zijn niet langer ‘veilig’. Zorg dat de profielen van alle medewerkers up-to-date zijn en dat zowel de stichting als de basisschool genoemd wordt. Let ook op dat deelname aan bovenschoolse werkgroepen, behaalde certificaten, cursussen (bijv. BHV) en opleidingen erop staan. Voeg vaardigheden toe en onderschrijf vaardigheden van collega’s. Zorg voor complete, professionele en up-to-date pagina’s. NB.: op LinkedIn kun je, in tegenstelling tot andere online sociale netwerken, gerust connecties aangaan met ouders.

  3. Google Informatie. Toegekende sterren en recensies (hoe oud ook) worden bekeken en een algehele zoektocht op Google naar de school vindt steeds vaker plaats. Pas de informatie over de school gemakkelijk aan door aan te geven dat je de directeur bent. Het kan zijn dat je door Google wordt gebeld op het nummer van de school om te verifiëren dat dit klopt. Laat Google ongewenste informatie, foto’s, video’s en recensies verwijderen. Het is verbazingwekkend wat voor foto’s boven komen drijven als je op de naam van een school zoekt. Zo popte eerder een foto van een wietplantage op of een portret van een onbekende: iets waar de directeuren geen weet van hadden.

  4. Sociale media. Doe het goed of doe het niet. Zeg inactieve pagina’s op (óók die van de reünie van acht jaar geleden waar evenveel jaar al niets meer op is geplaatst). Verwijder ook achterhaalde foto’s en informatie van de actieve pagina(‘s). Zorg daarnaast ten eerste voor continuïteit door elke week een bericht te plaatsen en ten tweede voor terugkerende items op gezette dagen en tijden zoals #TeacherTuesday of #ThankyouThursday. Beperk je niet tot het ‘gewoon’ delen van foto’s maar gebruik – waar mogelijk – vlogs, boomerangs, filmpjes, hashtags, opiniepeilingen (of polls) en meer. Durf te delen; begin klein en breid uit. Mocht je denken: ik ontvang graag ter inspiratie tips voor terugkerende items of bijvoorbeeld een Social Media maandkalender, laat dit dan achter in de comments.

  5. Schoolwebsite. Op dit moment is de website vaak statisch informatief voor ouders ingericht. Zorg dat de website informatief en aantrekkelijk wordt om te bekijken voor leerlingen, ouders, partners én (potentiële) leerkrachten. Ouders kijken echt niet alleen naar ‘praktische informatie’. Laat zien dat je alles op orde hebt. Zorg dus voor eigen kopjes en laat zien dat aan elke ‘bezoekersgroep’ ongeveer evenveel aandacht wordt besteed. Een goede website? Neem ter inspiratie eens een kijkje op de pagina van het ROC Amsterdam. Zorg er daarnaast voor dat je élke bezoekersgroep op de relevante pagina vraagt om in actie te komen (call to action). Potentiële leerkracht? Schrijf je hier in voor de interesseborrel. Potentiële ouder? Vraag hier een rondleiding aan. Kan ik direct een datum kiezen als ouder? Helemaal geweldig. Wie niet expliciet vraagt wordt echt overgeslagen – en dat zou zonde zijn.

Natuurlijk komt er veel meer kijken bij goede marketing, maar zoals met zoveel zaken: zorg dat de basis in orde is. We merken dat voor veel individuele scholen de inzet van sociale media onontgonnen gebied is. Dit geldt zowel voor de publicatiefrequentie als de inhoud van de publicaties zelf. Gelukkig is er juist zoveel moois te delen binnen scholen dus dat biedt een hoop potentie – óók binnen de AVG-lijntjes. 

Wellicht kunnen we meer PR-handreikingen doen in een volgend blog dus laat vooral even weten waar jij behoefte aan hebt! Heb je zelf gratis tips voor jouw collega’s? Laat ze achter in de commentaarsectie.